Hoe een opmerking zo waar kon blijken te zijn... - Reisverslag uit Spydeberg, Noorwegen van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu Hoe een opmerking zo waar kon blijken te zijn... - Reisverslag uit Spydeberg, Noorwegen van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu

Hoe een opmerking zo waar kon blijken te zijn...

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

28 November 2010 | Noorwegen, Spydeberg

Hallo Iedereen,

Het is weer even geleden maar hier weer een update. Het zijn twee aparte weken geweest dat is in ieder geval zeker!

Laten we beginnen bij waar het vorige blog eindigde. De eland die we midden in de nacht tegen kwamen! Vlak voordat we bij de camera aankwamen met de eland hadden we nog een andere camera bezocht in het donker. We wisten dat er daar vaak lynxen gevangen waren en dat ze vaak in 1 bepaald stukje bos zitten. Een stukje waar wij altijd langs moeten. Dus ik riep nog tegen Janek " Stel je voor dat er nu gewoon een naar ons zit te kijken vanaf dit stukje" Niet wetende dat deze opmerking nog gevolgen ging hebben... De camera had geen foto's overigens en we hadden geen tracks gevonden.

De rest van de week was niet heel erg interessant tot vrijdag. We hebben wat camera's gechecked, wat nieuwe opgehangen en veel locaties bekeken.

Vrijdag zouden we naar Oslo gaan. Gezien we eigenlijk wat camera's in het zuiden moesten checken hebben we besloten die op zaterdag te doen en het dagje Oslo wat gepland stond voor zaterdag te combineren met een afspraak met de baas op vrijdag. We waren nog niet binnen of er werd ons al gevraagd wanneer we bij de camera aan de overkant van Oyeren waren geweest.. Dus wij " Maandag" bleek dus dat er diezelfde dag veel tracks gevonden zijn die naar de camera toe liepen. Helaas niet tot de camera waardoor we het dier of dieren gemist hebben. Achteraf gezien was mijn opmerking op de maandag ervoor dus nog niet zo verkeerd geweest en was de kans groot dat het dier daadwerkelijk daar in dat stukje bos gezeten heeft!!!!

Wij natuurlijk hopen dat het dier of dieren een kill in de buurt hadden liggen waardoor ze even in de buurt zouden blijven. Maar we moesten nog een paar dagen wachten voordat we weer richting die camera mochten.

De rest van de dag hebben we doorgebracht in Oslo met een beetje sightseeing en hebben een mooie Noorse vlag gekocht voor aan de muur gekocht!

Zaterdag zoals gezegd hebben we camera's gechecked en niet zonder succes! We hadden onze eerste elanden op de foto!! Dus wij blij en tevreden naar huis. Zondag lekker rustig aan gedaan en eigenlijk niks uitgevoerd.

Maandag was het dan zo ver. Onderweg naar Oslo (rijden over Oslo om naar die camera's te komen) een paar camera's gechecked en een extra camera opgehangen bij wat we vermoeden een hol van een Snowshoe hare of een das. Just for fun!

Over " just for fun" camera's gesproken. We hadden een muis in huis! Dat dier hadden we al vaak gehoord maar natuurlijk als je 90 camera's hebt liggen maak je daar gebruik van. Wat pindakaas neergelegd en een grootte camera erboven! De volgende dag foto's van onze huismuis!

Maar goed we gingen die dag dus naar de eerste camera toe. Op ongeveer 100m zagen we al mensen sporen naar de camera toe lopen. Toen we beter keken liep er een lynx track naast!!! Wij naar beneden gevolgd en fingers crossed natuurlijk dat we foto's hadden!! Op 1 van de 2 camera's stonden 27 foto's!!! Na goed bekijken van de foto's bleek dat het dier de avond voordat wij daar waren langs was gekomen!! Snel naar Oslo gebeld dus en ook de eigenaar van de boxtrap kwam gelijk langs om te kijken naar de foto's en de tracks die we gevonden hebben. Was echt super om te zien, ook dat het dier meerdere stukken gewoon over het ijs gelopen was!
Nadeel van lynx tracks is dat het je hele schema omgooit gezien je ze moet volgen om te kijken of het 1 of meerdere dieren zijn. Echter we hadden 27 foto's verspreid over 3 uur en daarop telkens maar 1 dier gezien. Ook de sporen lieten zien dat het waarschijnlijk maar om 1 dier ging. Daarna de sporen nog een poos gevolgd in de hoop een kill te vinden. Maar op een gegeven moment lukte dat niet meer. Daarna snel naar de camera 15 km verderop gegaan. Helaas geen lynx maar wel een mooie video van een eland en een vos. Waarschijnlijk dezelfde eland als de week ervoor.

De rest van de week vooral camera's gechecked en locaties bekeken tot donderdag. Donderdag op de 2e locatie van die dag hadden we helaas geen foto's. Echter we kijken altijd rondom de camera wat het misschien gemist heeft. Laat er nu eens een lynx track op nog geen 10m van onze camera lopen!! Dus wij dat dier gevolgd en uiteindelijk nog een betere locatie gevonden om de camera op te hangen!! Ook de baas was natuurlijk erg blij met dit nieuws! Daarna snel naar locatie 3 van die dag gegaan. De sneeuw daar was helaas al erg oud en was moeilijk te zien of er tracks waren. Echter bij de eerste camera hadden we gelijk een foto van een lynx!! Dus nummer 2 in tha pocket! Kan overigens goed hetzelfde dier geweest zijn als waar we de tracks van gevonden hadden eerder op de dag. Grappig was dat dit dier onze voetsporen gebruikt had om in te lopen!! (iets wat lynxen vaak doen)
Maar weer een mooie dag gehad dus!
En daarnaast hadden we nu een mooie kleurenfoto van een lynx!

Op vrijdag kwamen er een journalist en een lokale manager langs vanwege de lynx foto. Na een lang verhaal vertelt te hebben, de foto's en filmpjes te laten zien en een camera gecontroleerd te hebben konden we weer aan het werk. Het krantenartikel is overigens op zaterdag gepubliceerd op de voorpagina! en een pagina groot artikel verder in de krant!.

Maar we moesten weer een eind rijden, op de eerste 2 locaties was het bezaaid met tracks van lynxen!! Echt overal en dit keer leek het er heel sterk op dat het meerdere dieren waren. Moeders met jongen dus waarschijnlijk! En dat is het echte doel van deze studie om die te fotograferen. Was heel gaaf om te zien dat ze rustig over de veranda van alle huisjes gelopen waren in de buurt! De tracks bleven komen en gaan naar mate we dichter bij de camera kwamen maar helaas geen video... Op de andere locatie vonden we ook weer tracks (waarschijnlijk dezelfde groep) en deze liepen 5m van de camera af... Balen voor dit moment maar aan de andere kant geeft dit ons veel recentere data in hoe het dier loopt en hebben we de camera mooi kunnen aanpassen.

Het was inmiddels al donker geworden (na 3 uur wordt het hier donker) en op naar de laatste camera van die dag en van de week. De sneeuw was al bijna weg echter onderweg zagen we gaten in de sneeuw ter grootte van een lynx poot. Ook vonden we een afdruk in het ijs wat op een lynx track leek. Met fingers crossed naar de camera dus! Gelukkig hadden we ook hier weer een foto!! Nummer 3 dus al van deze week!! En gezien de foto al 11 dagen oud was kan het goed dat het dier hier snel weer langs komt. Daarnaast was het wel leuk gezien deze camera zowat in onze achtertuin staat! (km of 8 weg)

Resultaat van 1 week: 6 locaties tracks en op 3 locaties een foto!! Al met al gaat het goed lopen dus! Helaas nog geen foto van een family group maar dat komt nog wel!

Verder gaat alles hier wel goed, begin een blauw oog te krijgen. Kreeg een tak in het donker in mijn oog en zit dus een beste schram onder mijn oog die nu blauw wordt.... Verder wordt het hier al aardig koud nu. Van de week was het -10 en het is op dit moment ook weer aan het sneeuwen. Gister was onze waterleiding bevroren!! Hele dag geen water gehad dus... Maar het is weer gemaakt gelukkig!

Nou dit was het weer voor deze keer!

Cheers vanuit Noorwegen.

• 28 November 2010 - 20:54

Tanja:

klinkt allemaal super gaaf!
    Ik wacht af op de rest ;)

• 28 November 2010 - 22:26

Raldi:

Hahaha wat een actie, een camera ophangen voor een huismuis :P en Auw Tak, heb ik ook gehad met excursie van 71 toen we muizenvallen gingen zetten of controleren. Werd ook een beetje blauw maar dat viel erg mee. Nu ga je er zeker uitzien als zo'n Noorse Boeman, ohwnee dan moet je wel lang haar hebben en een baard. Nou je hebt nog even! ;)

• 30 November 2010 - 10:30

Oma:

Leuk dat jullie nu foto´s hebben
    gevonden.Het is wel spannend allemaal.Je zal wel veel te vertellen
    hebben als je naar huis komt.
    Veel succes nog en misschien zie ik
    je nog op skype.groetjes oma

• 05 December 2010 - 11:59

Linda:

Klinkt echt supervet! En ook al foto's! Hoop dat je er nog veel meer bij krijgt de komende tijd!