Wildlife op video!! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu Wildlife op video!! - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu

Wildlife op video!!

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

15 November 2010 | Zweden, Karlstad

En we zijn weer een week verder dus hier maar wat we uitgespookt hebben.

Vorige week was niet heel bijzonder. Kwam er op neer dat we een hoop cameras hebben opgehangen en gecontroleerd. De teller staat na vandaag op 31! (nog 59 te gaan dus...)

Maar het mooie is, we hebben de eerste wildlife videos! Een wildlife crossing onder een snelweg door had 4 videos gemaakt van reeen die onder de snelweg door liepen! De eerste wildlife dus!

Verder een hoop problemen gehad met een type camera welke zonder aanleiding gewoon een uur lang video opnam van het bos....

Afgelopen weekend zijn we naar Zweden geweest (Karlstad) om gehaktballen te eten bij de IKEA en bier in te kopen. Volgens onze buren veel goedkoper als hier in Noorwegen. Maar goed, bier zwaarder als 3.5 procent mag alleen maar in een slijterij verkocht worden en laten die op zaterdag om 3 uur al dicht zijn (lijken wel noorse werkdagen ...)

Dus toch maar wat bier meegenomen en toen weer naar huis gegaan. Was wel een erg mooie rit!

Zondag lekker hier geweest en eigenlijk niet veel gedaan. Wat dingen bijgewerkt voor de cameras.

Vandaag weer een paar cameras opgehangen en een aantal gecontroleerd. En we hadden weer wildlife!! Een van de cameras had een paar videos van reeen gemaakt! Dus nu 2 cameras die videos van wildlife gemaakt hebben! Het probleem is hier heel erg dat ze op afgelegen locaties moeten staan omdat je niet op paden mag filmen/fotograferen waar mensen lopen... (Noorse privacy wetgeving) Echter zijn onze doelwitten (lynxen) ook gewoon lui en lopen zijn vooral over die paden... Maar vandaag was het een erg mooie dag. Veel sneeuw in het noorden van ons studie gebied! Tijd om de Gaiters in de auto te leggen en de sneeuwkettingen mee te nemen dus!

Soms lag er wel 20 cm! Maar hier rond ons huisje ligt bijna niks. Nu wordt het hier in Noorwegen erg vroeg donker, om 3 uur is de zon al bijna achter de heuvels en om 4 uur is het wel donker. Nu moesten we nog 1 camera checken vanmiddag rond 4 uur. Onderweg kwamen we al een aantal reeen tegen die de weg overstaken in de mist.. Echter toen we bij de camera parkeerde bij een huis en het bos in liepen bleek er een 2.5 jaar oude Eland mannetje in de tuin te staan die de appelbomen aan het plunderen was! Die schrok van ons en zette het op een lopen. Uiteraard achtervolgd door ons met zaklampen! Een half uur later (na het controleren van de camera) stond ie er nog dus kon de eland alsnog even genieten van onze zaklampen op zijn hoofd.

Al met al was het wel weer een leuke week dus!

Deze week staat er op de planning om vooral cameras te controleren en nieuwe locaties te bekijken. Vrijdag nog naar Oslo voor een afspraak en verder eigenlijk niks.

Zal als het internet wat sneller is eens proberen wat foto's er op te zetten.

Cheers!

• 15 November 2010 - 21:54

Raldi:

Jeeh wildlife op video! Nu alleen nog de juiste soort :P Succes!