Een nat pak...... - Reisverslag uit Spydeberg, Noorwegen van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu Een nat pak...... - Reisverslag uit Spydeberg, Noorwegen van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu

Een nat pak......

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

07 November 2010 | Noorwegen, Spydeberg

We zijn inmiddels weer een week verder en morgen al voor 3 weken in Noorwegen... Tijd gaat hard! Zoals in vorige blog gezegd zijn we vorige week zondag naar 2 plekken wezen kijken aan de andere kant van het meer Oyeren. Daar ontmoeting gehad met iemand die een van de veldwerkers is bij Scandlynx. Hij liet ons de locaties zien, 2 boxtraps op echt prachtige plekken met uitzicht op het meer!
Verder beetje met hem gesproken en bleek dat hij een van de personen was die zich veel bezig houd met het vangen van lynxen en een van de weinige is die ze mag verdoven. De traps gaan binnenkort op scherp dus wie weet krijgen we nog een telefoontje als er een lynx gevangen is! Zou wel erg gaaf zijn als we daar bij mogen zijn.

Op maandag zijn de we cameras bij Oyeren gaan ophangen omdat we op zondag niet alle spullen bij ons hadden. Verder niet veel gedaan gezien het al een uur rijden die kant op is en een uur terug. 's avonds onze eerste eland gegeten! Zondag kwam onze buurman aan met een kilo vers eland vlees! Smaakte zeer goed!

Dinsdag kwam de tv mee met cameras plaatsen. Was wel apart, gezien er zowel tv als radio was. Een lokale jager en een wildlife manager waren er ook bij en een van de werknemers van Scandlynx. Daar toen in totaal 2 cameras opgehangen en op 2 andere locaties ook nog 1. Echter bleek dat alle 4 cameras in 1 grid van 5km2 zaten en dat was niet de bedoeling. Dus de dag erna al 3 cameras weer weggehaald. 's avonds is het project 2x op tv en op radio uitgezonden! Na lang laden konden we het op internet zien. Al met al toch ruim 2 minuten materiaal waarin wij ong 10 seconden te zien zijn. De afgelopen dagen hoorde we al van veel locals dat ze het gezien hadden op tv. Het is namelijk primetime nationaal uitgezonden!
Hieronder de link! Ongeveer bij 13:10 min.

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks
/236209/

De werknemer van Scandlynx, Kjartan, bleef die dinsdag bij ons overnachten en had alle batterijen en spullen meegenomen. Woensdag is Janek naar oslo gereden en ben ik met Kjartan locaties gaan bezoeken die mogelijk geschikt zijn voor cameras. 's middags kwam Janek er weer bij en zijn we verder gegaan. Ik had niet echt mijn dag die woensdag.. Nadat ik 's ochtends al in mijn vinger gesneden had (klein wondje) moesten we 's middags een klif af om in het dal te komen. Daar lag een mogelijke locatie. Dus wij van de met mos bedekte rotsen naar beneden klauteren en een klein stroompje over springen (ging net goed..) Na de locatie bekeken te hebben dezelfde weg weer terug natuurlijk. Kjartan liep over een boomstam het stroompje over en ik zette voorzichtig een voet neer. Voelde best stevig.. echter bij de volgende stap zakte de boomstam weg en lag ik dus tot aan mijn middel in het het riviertje..... Uiteraard tot hilariteit van Janek en Kjartan... Dus ik zeiknat het water uit stappen. Gelukkig had ik mijn telefoon in mijn jas gestopt maar mijn portemonnee was wel zeiknat! Al soppende terug naar de auto gelopen. Gelukkig was mijn broek vrij snel weer droog echter mijn schoenen zijn pas sinds gister weer droog. Thank god voor een extra paar schoenen! Echter 's avonds nog een camera opgehangen en gezien ik mijn dag al niet had kreeg ik het voor elkaar in mijn duim te zagen... Een lelijk wondje en echt alles zat onder het bloed... Kortom ik was toe aan een glas wodka..

Donderdag was het dan zo ver, de eerste cameras checken! Resultaat: niks... De videocameras waren te gevoelig waardoor we tot in detail wisten hoe de spar tegenover de camera had bewogen voor 4 uur, waar na het kaartje vol was en de rest van de week dus niks heeft opgenomen. De ander camera had ook niks opgenomen. Deze iets bijgesteld qua hoogte en hoek en moet nu dus beter staan. Toen op naar de volgende locatie en daar alleen 2 voorbijgangers gefotografeerd. Ook hier was de camera weer te gevoelig. Op de terug weg (het was inmiddels donker) zag Janke plotseling iets in het veld staan. Wij gelijk stoppen natuurlijk en zagen met de zaklampen 8 witte benen en 4 ogen. Elanden!!! Echt op nog geen 5 minuten rijden van ons huisje in het veld. Moeder en kalf! Het is half gelukt om hier een foto van te maken. Je kan in ieder geval onderscheiden dat het dieren zijn. Op vrijdag zagen we dezelfde dieren overigens weer in het zelfde veld staan maar nu met een aantal herten erbij! Verder van de week ook al wat vossen gezien.

Vrijdag was vooral camera locaties bekijken en we hebben er die dag nog 2 kunnen ophangen. De teller stond weer op 12 aan het eind van de dag! Was wel grappig want we waren bij een ouder echtpaar op het landgoed, en hun zoon wist een goede plek voor een camera. Dus nadat John met hem gebeld had naar die zoon toe gegaan en in zijn tuin een camera opgehangen. Veel elanden passeren zijn tuin en hij zei dat ie ze vaak in zijn tuin bij de appelbomen ziet staan. De man was een echte jager en nadat we uitgenodigd waren om binnen de lynx foto's te komen bekijken die die gemaakt had hingen aan alle muren jacht trofeeën. Wel apart om te zien! 's avonds stonden er Eland hamburgers op het menu, MC Moose dus!!

Zaterdag zijn we naar het zuiden gereden om met een local meerdere locaties te bekijken. In totaal op 3 plekken cameras opgehangen waarvan 1 zeer belovend is. De andere zijn even afwachten. Daarna nog 2 locaties bezocht, met de landeigenaren gesproken en ook daar toestemming om een camera op te hangen! Dus binnenkort ook daar naar toe. Eind van de dag stond de teller al weer op 15 werkende cameras in het veld!

Het is vandaag weer zondag. Een rustig dagje dus. Deze week was best vermoeiend. Overdag de hele dag of in de auto of in het bos om locaties te bekijken en cameras te checken of op te hangen. Soms 30 minuten door het bos lopen zonder wandelpad tot we bij een camera aankwamen. Dus lekker rustig aan doen vandaag. Beetje het huisje schoon gemaakt en vanmiddag gaan we zover we nu nog denken een camera test doen. Alle cameras testen in hoeverre ze lynx familie groepen kunnen fotograferen.

Morgen weer wat cameras bekijken die op veelbelovende plekken staan. En we kregen net weer 5 locaties door waar we toestemming hebben om cameras op te hangen. In totaal dus 7 mogelijke locaties die we deze week kunnen gaan bezoeken. En waarschijnlijk nog meer de komende week. Maar we zijn er nog lang niet, pas 15 van de 90 in het veld. Gaat vrij langzaam maar wel vooruit!

In december moet er een website online gaan waar grofweg alle locaties op staan en de fotos die we genomen hebben. De link volgt later.

Ik zal ook weer een aantal foto's uploaden van de afgelopen tijd!

Tot volgende keer zou ik zeggen!


  • 07 November 2010 - 14:08

    Tanja :

    Ik had er graag bijgeweest willen zijn om mee te lachen. Ik claim de MC Moose! Je hebt.hem gecopycat van mijn MC Eland! Succes . Kzal vanaaf de link eens checken. Gr.

  • 07 November 2010 - 19:26

    Tariq:

    Wow! Vooral die 30 minuten in het bos lopen klinkt erg goed. Vandaag had ik echt zo'n " aaahhh ik moet het bos in-dag". Maar ja, dat gaat niet zo makkelijk in Leeuwarden. Super van de elanden, echt te vet! Mc Moose, hahaha!

    Kan niet wachten tot het volgende verslag!

    Tariq

  • 07 November 2010 - 20:43

    Rémon:

    Heej grote broer,

    Pwuah, wat een verhaal zeg weer! De verhalen worden steeds langer, echt heel leuk om te lezen! Ben blij dat het goed gaat met jou het het project.

    Wat stoer die beelden op de Noorse Tv! 10 Seconds of Fame! Mooie dingen ook, die camera's.

    Sorry dat ik vandaag niet echt meer online ben geweest. School is even chaos hier(bijna toetsen) maar we moeten snel weer een moment plannen voor skype.

    We spreken elkaar snel weer en succes komende week!

    Rémon
    PS: MCMoose XD

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordi

Actief sinds 18 Sept. 2010
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 14368

Voorgaande reizen:

31 December 2013 - 04 Mei 2013

Afstuderen in Nieuw Zeeland

09 December 2011 - 01 Juni 2012

Herping in New Zealand

20 September 2011 - 01 Oktober 2011

Scandlynx camera trapping project

15 Oktober 2010 - 10 Maart 2011

WildlifeManagement Thesis "Lynx in Norway"

Landen bezocht: