A turbulente week - Reisverslag uit Spydeberg, Noorwegen van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu A turbulente week - Reisverslag uit Spydeberg, Noorwegen van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu

A turbulente week

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

16 Januari 2011 | Noorwegen, Spydeberg

Ja ja na een week alweer een nieuw verslag.
Komt omdat er best wel wat leuke dingen gebeurd zijn en ik anders de volgende keer misschien wat vergeet.

Zoals ik het laatste blog was geeindigd hadden we 2 nieuwe lynx pictures vorige week. 2 individuen gefotografeerd op 1 locatie binnen 5 min van elkaar. Vanuit Oslo werd er gezegd dat 1 van de dieren waarschijnlijk een mannetje was en de ander misschien wel een volwas vrouwtje kon zijn. Iets wat best bijzonder is om op de foto te hebben. Zeker omdat paringstijd meestal pas in februari/maart is.
Maar het is nog niet zeker, het kan misschien ook een vrouwtje zijn met een erg grootte kitten. De jongen zijn nu bijna oud genoeg om bij hun moeder weg te gaan dus ze zijn al aardig aan de maat.

Dit was op maandag heel mooi te zien. Ik ging een aantal locaties bezoeken om de camera's te checken. Aangekomen bij de laatste locatie was het pas twee uur. Al met al waren we vroeg klaar. Dit was een locatie vlak onder Oslo, een twee tal weken geleden was niet ver van daar in Oslo zelf een lynx gezien met een ree. Gezien dit een van de vele goede locaties in die buurt was en dit de enige met een camera had ik niet veel hoop of foto's. Maar daar aangekomen zag ik gelijk dat er een ree voor de camera was langsgelopen. Al met al toch success met een camera die erg dicht bij een weg staat. Thuis gekomen alle SD kaartjes doorgekeken om te kijken of we een lynx hadden. Toen ik bij de SD kaart van de laatste locatie aan kwam zag ik gelijk een video met een lynx erop!! Succes dus!! Met wat beter kijken bleken het er zelfs twee te zijn!! We hadden dus nu video's van een familie groep!!! Uiteindelijk stonden er vier video's op en wat foto's van een ree. Gezien deze locatie op nog geen 20 km van de locatie ligt waar we eerder een foto hadden van een familie groep blijft de teller dus op 1 groep staan. We weten onderhand wel dat er 3 a 4 groepen zitten. Maar toestemming krijgen voor camera's en locaties vinden is een stuk moeilijker en vraagt helaas een hoop (misschien wel teveel) tijd. Maar om terug te komen op het verhaal van de kittens. Bij de locatie waar we eerder deze groep gefotografeerd hadden, had de beste man die ons die locatie had laten zien in juni 2010 al een stel pasgeboren kittens en hun moeder gefotografeerd! Nu hadden wij ze in december gefotografeerd met de camera en nu staan ze op de video! Heel mooi om te zien dus hoe deze dieren erg hard groeien!

Dinsdag na wat camera's gechecked te hebben kwam ik bij een locatie aan waar ik al snel tracks vond die verdacht veel op lynx leken. Gezien het had geregend en gedooid waren ze niet meer herkenbaar maar mijn gevoel zei dat het lynx tracks waren. Na een poosje tracken vond ik herkenbare sporen en het was duidelijk lynx!! Snel naar de camera gelopen dus maar daar echter geen tracks. SD kaartje meegenomen en de lynx verder tracken. Wie weet was het een familie groep namelijk. Het waren in ieder geval zeer recente sporen. Na zo'n km door het bos gelopen te hebben kwam ik op een weg uit naast een fjord, helaas raakte ik daar het spoor kwijt maar vermoed dat het een enkel dier was. Janek had ondertussen al gebeld dat ook hij succes had en een foto van een lynx had gevonden! Helaas zat er veel vocht op de lens waardoor het dier net te herkennen was. Maar ook dit was een nieuwe locatie! We hadden dus al weer 3 nieuwe locaties in 1 week erbij en zaten op 8 locaties van de 48, bijna 20 % succes dus! Thuisgekomen bleek op de SD kaart van de locatie waar ik in de buurt tracks had gevonden ook een lynx foto te staan! Echt een locatie waar ik uberhaupt niet van verwacht had dat die zou werken! Maar hij staat er op dus! Dat maakt al 6 verschillende dieren gefotografeerd alleen al in 2011!

Woensdag geen succes, al hadden we wel een hoop wildlife op de foto.

Donderdag was ook zo'n dag waarbij we niet echt veel hoop hadden. Janek ging langs bij een locatie waarbij de eigenaar had verteld dat er twee weken geleden een lynx op ong 5 a 10 m van de camera af de weg was overgestoken. Helaas geen foto's daar. Echter dacht Janek een lynx te horen roepen! Gezien het geluid reageerde op een mp3 met lynx geluiden ben ik snel die kant op gereden (zat toevallig al op dezelfde weg) Maar helaas niks meer gehoord daarna. Bij de laatste locatie hadden we al 2x eerder een lynx gefotografeerd en gezien het al een maand geleden was had ik goede hoop dat ie er langs was gelopen. Toen ik daar aankwam zag ik 2 tracks lopen van wat vermoedelijk een lynx was geweest. Gespannen dus terug naar huis met de SD kaartjes. Onderweg ben ik helaas mijn handschoenen verloren dus na een paar keer dezelfde route nog eens door 40 cm sneeuw gelopen te hebben moest ik nieuwe handschoenen hebben.

'S avonds snel de SD kaartjes bekeken en ik had gelijk! De lynx was daar dus 2x langs gelopen in 5 minuten tijd! Wel mooi want we waren even bang dat hij er niet meer langs durfde nadat hij de vorige keer zo geschrokken was van de flits.

Vrijdag begon de dag apart, we kregen een sms dat er tracks waren gevonden op een locatie waar rond kerst ook een familie groep was gezien. De dieren waren toen niet langs de camera gelopen en wij dus snel die kant op om te kijken naar de tracks. Het bleek dit keer een single dier te zijn en was echt huge!!! Zeer grootte sporen, zelfs voor in de sneeuw. Paar locaties opgeschreven en doorgestuurd voor toestemming om daar camera's te plaatsen. Echter onderweg kregen we een telefoontje uit Oslo dat er 3 kills gevonden waren in het zuiden van ons studie gebied! Gezien we nog geen enkele waarneming/spoor hadden in het zuiden waren we erg enthousiast en gingen die kant op. Daar aangekomen waren er 3 reeen gedood door een lynx maar echter 1 was een beetje aangevreten. Gezien 4 km noordelijker dezelfde dag melding is gemaakt van lynx tracks en deze heeft gejaagd daar hadden we niet heel veel hoop. Echter toch 6 camera's opgehangen. De volgende dag (gister dus) zijn we terug gegaan om te gaan kijken. Echter geen nieuwe lynx tracks en de dieren zijn niet aangeraakt.... Niet veel hoop dat de lynx nog terug komt dus! Dit soort over kill komt regelmatig voor bij lynxen echter meestal gebeurt dit bij schapen en ander vee.

Een studie van onze baas beschreef 13 gevallen van over kill op schapen bij lynxen waarvan 12x een mannetje verantwoordelijk is voor dit. Echter schijnt dit soort sur plus kill bij natuurlijke prooien voornamelijk te gebeuren bij bijzondere situaties zoals zeer diepe sneeuw of bijvoorbeeld veel zwakke prooien bij elkaar. Het rare is ook dat beschreven wordt dat mannetjes bijna nooit terug komen naar een kill van een schaap maar vrouwtjes die bijna nooit een schaap pakken (data laat zien dat vrouwtjes met kittens liever 10 km lopen om op ree en hazen te jagen dan schapen te pakken) bijna altijd terug komen. Tot nu toe is er geen reden gevonden waarom een lynx zoveel dieren afmaakt op 1 locatie en er vervolgens amper tot niet van eet. Maar goed de camera's blijven nog even staan en we zullen het wel zien.

Aankomende week moeten we nog een aantal camera's checken die eigenlijk voor vrijdag gepland stonden, ook moeten we nog een dagje naar Oslo toe en hopelijk nog wat camera's plaatsen.

Met nog 1.5 maand te gaan tot de camera's eruit gehaald worden begint de tijd toch wel te dringen om die laatste familie groepen te vinden. Van 1 hebben we al sporen gevonden echter kunnen we de landeigenaar niet bereiken voor toestemming. Een lynx loopt ong eens per maand een rondje door zijn gebied dus het is fingers crossed komende tijd.

Dit was het weer! Het is hier nu aan het dooien dus het is een flinke zooi buiten gezien er toch 40+ cm sneeuw ligt op een hoop plekken. Maar deze week is er al weer -11 verwacht dus de weergoden weten ook niet wat ze willen volgens mij...

Groeten!

• 16 Januari 2011 - 22:48

Tanja :

Whoehoe, weer de eerste reactie. Het klinkt weer helemaal fantastisch wat jullie daar uitvoeren ;-).