Terug in Noorwegen - Reisverslag uit Spydeberg, Noorwegen van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu Terug in Noorwegen - Reisverslag uit Spydeberg, Noorwegen van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu

Terug in Noorwegen

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

09 Januari 2011 | Noorwegen, Spydeberg

Hoi iedereen,

Na het vorige verslag al vrij snel een nieuwe. Niet echt omdat er nou zoveel gebeurt is deze week.
Inmiddels ben ik weer in Noorwegen beland. Ik vertrok rond 11 uur 's ochtends vanuit huis en kwam rond 10 uur 's avonds met de trein aan in Spydeberg.
Al met al een erg lange dag, al was dat voornamelijk door het wachten op het vliegveld en in Oslo centraal. Maar al met al lekker comfortabel. Janek had me opgehaald in Spydeberg en ik wist gelijk ook weer dat ik terug in Noorwegen was. Het heeft sindsdien 1 dag niet gesneeuwd!!

Ik was erg moe die avond dus maar vroeg gaan slapen. De volgende dag met Janek naar Ski gereden om een auto op te halen. Dit keer ipv een Nissan Micra een Mitsubitshi Galant. Een stuk ruimer en relaxter rijden dus!!
Woensdag verder niet echt wat gedaan. Donderdag sneeuwde het nog harder en toen ik boodschappen ging doen kon ik toch zeker ruim >10 cm sneeuw van mijn auto afhalen! Verder die dag voornamelijk wat organisatorische dingen gedaan.

Vrijdag zijn we het veld in geweest om camera's te gaan plaatsen. We zitten nu rond de 80 camera's en zitten dus bijna zonder! Voor zover bekend zijn er 3 familie groepen in het hele gebied. Althans wat ze dit jaar weten aan de hand van de tracks. We hebben er tot nu toe 1 gevonden en van een ander hebben we al tracks gevonden. Nu nog even afwachten tot we toestemming krijgen om daar een camera op te hangen. Onderweg naar een locatie trouwens ook nog twee keer een eland gezien!! Dier stond vlak naast me in het bos en schrok zich helemaal kapot van mij waardoor het gelijk begon te rennen. Even later kon ik hetzelfde dier nog een keer zien oversteken. Al met al weer een leuke waarneming!

Zaterdag hebben we voornamelijk gezocht naar nieuwe locaties. Onder andere Lynx Mountain stond op het programma! Echter geen goede locatie kunnen vinden daar. Al vonden we wel een plek iets zuidelijker waar duidelijk lynx urine te ruiken was. Hier komt hopelijk binnenkort ook een camera te staan.
HEt sneeuwde erg hard die dag en op sommige plekken zakte we tot aan onze knieen wel weg. Balen dat we de gaiters vergeten waren!!! Resulterend in bevroren broekspijpen en sneeuw in je schoenen... Maar toen we een achteraf gezien een rg stijle en gladde heuvel op klommen was het wel weer heel grappig om door 50 cm sneeuw naar beneden te glijden :P Al met al nog wel wat lol gehad met de sneeuw!

Vandaag is de temperatuur helaas boven het nul punt beland en is het serieus aan het regenen... gezien ze van de week nog een paar dagen -10 verwachten en een paar dagen net boven het vriespunt zal het wel een hele gladde bedoeling gaan worden op de wegen...

Oh voor ik het vergeet, we hadden weer lynx foto's!! Janek had een aantal camera's gechecked maar zijn camera gaf aan dat er geen foto's waren. Thuis gekomen bekeek hij ze op de laptop en zag dat er 3 lynx foto's op stonden!! 2 daarvan zijn erg gave foto's en tot nu toe misschien wel de beste die we hebben! Ook waren het twee verschillende dieren, maar echter geen familie groep. Leuk was dat de foto's echt binnen een paar minuten na elkaar waren gemaakt.

Zodra deze op internet staan zal ik de link hier neerzetten.

Zo dit was het al weer. Deze week wordt erg druk met camera's bekijken maar als we dat deze week allemaal doen hebben we straks relatief twee weken vrij! Tijd om de omgeving eens beter te gaan bekijken etc.

Groeten!

Jordi

  • 09 Januari 2011 - 13:05

    Tanja Vogels:

    (Y)

  • 10 Januari 2011 - 00:14

    Raldi:

    Klikt druk en gevaarlijk (op de weg) maar zo te horen gaat het onderzoek wel goed :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordi

Actief sinds 18 Sept. 2010
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 14372

Voorgaande reizen:

31 December 2013 - 04 Mei 2013

Afstuderen in Nieuw Zeeland

09 December 2011 - 01 Juni 2012

Herping in New Zealand

20 September 2011 - 01 Oktober 2011

Scandlynx camera trapping project

15 Oktober 2010 - 10 Maart 2011

WildlifeManagement Thesis "Lynx in Norway"

Landen bezocht: