Eindelijk de data die we zochten! + Vakantie!! - Reisverslag uit Biddinghuizen, Nederland van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu Eindelijk de data die we zochten! + Vakantie!! - Reisverslag uit Biddinghuizen, Nederland van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu

Eindelijk de data die we zochten! + Vakantie!!

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

03 Januari 2011 | Nederland, Biddinghuizen

Hey Iedereen,

Het is even geleden maar hier weer een update. Ik zit inmiddels in Nederland maar ga morgen weer terug naar Oslo.
De tekst is gedeeltelijk in Noorwegen geschreven dus ik plak het hier gewoon neer.

Groetjes!!

Vanuit Noorwegen maar weer een update van wat we de afgelopen weken hebben gedaan. Vorige week was niet heel druk, voornamelijk wat extra camera's geplaatst. Was wel grappig want we hadden een afspraak met een man die zelfs zijn eigen Wikipedia pagina heeft!! Volgens Janek had de beste man een gigantisch terrein en is een zeer belangrijk man in deze regio. Erg belangrijk dus dat deze positief staat tegenover ons project. En dat deed ie! Al vermoede ook hij dat er meer lynxen in het gebied zijn als de regering zegt.
Maar goed vorige week geen echte lynx foto's. Wel op een plek tracks gevonden maar die waren de week ervoor ook al gevonden. Leuke is wel dat er deze week voor de 2e keer een oproep is geplaatst in de lokale kranten dat mensen moeten bellen als ze tracks vinden of een lynx zien. Dit resulteerde gelijk al in een x aantal telefoontjes van mensen dat ze lynxen op de weg hadden zien spelen tot mevrouw die van de week een lynx had gezien in de tuin. Nu bleek de laatste melding overigens erg dicht bij ons huisje te liggen en zijn we gisteravond gaan kijken. Helaas geen sporen van de lynx kunnen vinden. Er ligt inmiddels al wat meer sneeuw en dat maakt het tracken een stuk lastiger!
Maar goed, vorige week overigens nog wel een leuke waarneming gehad met een korhoender. Ik was rustig een camera aan het monteren (het was inmiddels al donker) en zat tussen 2 rotsen in. Toen keek ik ineens op en zat er een korhoender vrouw op nog geen 5 meter van mij in de boom. Die zich uiteraard helemaal kapot schrok! Was wel grappig. Ook vorige week nog een vos op de weg zien spelen met een muis. Gelukkig reed ik niet erg hard want door alle heuvels hier zie je vaak niet wat er aan de andere kant van de heuvel zit, en als dat een eland is op de weg wordt je niet erg vrolijk...
Maar goed, na een rustig weekendje deze maandag eindelijk weer een succesje! We hadden namelijk de eerste lynx video! En dat kon goed hetzelfde dier zijn wat twee weken geleden gefotografeerd was ong 15 km noordelijker. De dieren hebben afhankelijk van man of vrouw in dit gedeelte van Noorwegen ongeveer een territorium van 400 tot 800 km2. Ruwweg zou een dier eens per maand een hele ronde door zijn gebied gelopen hebben. Wel leuk om zo dus de routes bij te houden van de lynx en hoe deze zich verplaatst.
Dinsdag en woensdag waren het niet veel camera's te checken. We hadden overigens ergens een extra camera geplaatst op een Dassen burcht! Leverde 140 video's op van een krabbende das! Gezien we ons die avond een beetje verveeld hadden hebben we hier een leuke video van gemaakt! http://youtu.be/eb2DNsm7SJk
Donderdag hadden we nog een leuke video van een Eland en zelfs weer een koolmeesje! Ook gingen we een nieuwe locatie bekijken en daar een camera plaatsen. Lopen we daar het bos in zien we ineens lynx tracks lopen! Ideaal dus want het beoogde punt waar wij de camera moesten ophangen liep de lynx dus niet langs he..
Camera dus iets verplaatst aan de hand van de tracks en deze gevolgd. Helaas bracht een stuk ijs onder de sneeuw een abrupt einde hier aan gezien Janek onderuit ging en daarbij zijn knie bezeerde.
Vrijdag naar het Noorden gereden om daar wat camera's te gaan bekijken waar we 2 weken geleden tracks hadden gevonden. De man die ons toen die camera locaties had laten zien vertelde ons vorige week nog dat er ten oosten van de camera tracks gevonden waren. (Naast die wij gezien hadden) en dit was bevestigd een familie groep! Helaas geen tracks in de sneeuw dus de SD kaartjes mee naar huis genomen en daar de foto's bekeken. Ondertussen kreeg ik een telefoontje van Janek dat er 6km van ons huis voor de 2e keer een lynx gefotografeerd was!! We hadden de vorige keer het vermoeden dat het er misschien meer waren maar door het plaatsen van een snellere camera zagen we dat het toch maar een enkel dier was. Wel konden we nu mooi zien hoe het dier zich helemaal kapot geschrokken was van de flits van die andere camera!

Maandag had ik een klapband dus met een super glad thuiskomertje over de noorse ijsbanen…. Echter hadden we wel lynx tracks gevonden in een nieuw gebied.
Woensdag kwamen we nog elanden tegen in de tuin, erg mooi en met wat zaklampen konden we er redelijke foto’s van maken.
Donderdag sneeuwde het zo hard dat de weg al niet meer zichtbaar was nadat je er over heen gereden was…. Resultaat: auto in de berm…. Gelukkig kon een boer help bieden.
Vrijdag ging Janek naar huis toe. En ik zou die dag Remon ophalen van het vliegveld. Echter de vlucht van Remon was geannuleerd dus ik maar weer naar huis gegaan. Stonden ineens op klaarlichte dag 2 elanden langs de weg! Mooi nog even wat foto’s van kunnen maken! Ook hadden we die ochtend tracks gevonden in een groeve van een familie groep. Snel de camera’s ophangen daar dus!
Zaterdag naar Oslo SandeFjord gereden, was dus zo’n 2.5 uur rijden was… Maar goed Remon opgehaald en ’s avonds eindelijk terug in Spydeberg. Die zondag hebben we wat camera’s gechecked op lynx foto’s en het was weer raak! Het stomme beest had de eerste ontweken maar de 2 had hem toch te pakken en we hadden dus weer foto’s.
Op maandag ochtend vroeg naar Ski gereden en de auto ingeleverd en met de trein naar Oslo. Daar naar het youth hostel gegaan en de spullen gedropt. Om even later 4 km terug te lopen richting het centrum. Het blijft een lelijke stad dat moet ik wel zeggen maar wel met zeer mooie uitzichten zo hier en daar! De volgende ochtend vroeg zouden we naar Gardemoen gaan (het vliegveld) om vanaf daar na 2 maand weer richting NL te gaan. Echter ’s ochtends bij het ontbijt bleek al dat de vlucht naar Amsterdam was geannuleerd…… Toen snel naar Gardemoen gegaan om te kijken wat we konden regelen. Onderweg ongepland de sneltrein genomen ipv de gewone trein en dat bleek onze redding. Bij aankomst snel naar de KLM balie gegaan en 40 minuten later zaten we in het vliegtuig naar Bergen (Noorwegen) . Vanaf daar konden we naar Amsterdam vliegen en uiteindelijk op ongeveer dezelfde tijd in Amsterdam!!

Daar lekker twee weken vakantie gehad en familie bezocht. Morgen gaat de reis weer andersom en gaan we terug naar Oslo.