Weer terug in Spydeberg! - Reisverslag uit Spydeberg, Noorwegen van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu Weer terug in Spydeberg! - Reisverslag uit Spydeberg, Noorwegen van Jordi Janssen - WaarBenJij.nu

Weer terug in Spydeberg!

Door: Jordi

Blijf op de hoogte en volg Jordi

31 Oktober 2010 | Noorwegen, Spydeberg

Hey iedereen,

Bij deze weer een verslagje vanuit Noorwegen.

Vorige week zaterdag zijn we terug gereden van Trondheim naar Oslo.. Een erg lange rit van een uur of 8 zekers. Onderweg een aantal keren gestopt om fotos te maken van het schitterende en toen nog met sneeuw bedekte landschap. Naar mate we dichter bij Oslo kwamen lag er minder sneeuw. Onderweg de eerste wildlife gezien! Een vosje langs de weg (nog levend). Wat ook wel grappig was dat we in the middle of nowhere aangesproken werden door de pompbediende op onze auto. Hij vroeg of we onderdeel waren van het Scandlynx project. (Staat namelijk groot op onze auto) Bleek dat hij zijn MSc thesis heeft geschreven over lynxen!
Was wel grappig! Na 's ochtends rond 10 uur uit Trondheim te zijn vertrokken kwamen we 's avonds rond 8 uur aan in Spydeberg.

Op zondag zijn we met John meerdere locaties gaan bekijken waar we cameras neer mogen hangen. We moeten alleen nog wachten op toestemming van de landeigenaren. Ook de eerste eland sporen gevonden!

Op maandag zijn we naar Oslo gegaan voor een dag op kantoor. Wat praktische zaken geregeld als verzekeringen en een planning doorgenomen. 's Middags zijn we naar Ski gereden om een modem te halen zodat we ook in Spydeberg internet hebben, wat uiteindelijk ook gelukt is.

Dinsdag en woensdag waren twee dagen in Spydeberg. Hierin hebben we ons onderzoeksvoorstel aangepast naar de feedback uit Trondheim. Verder wat boodschappen gedaan etc maar het was niet erg best weer. Al is het inmiddels niet meer aan het vriezen.

Donderdag was het dan zo ver, de eerste cameras gingen het veld in! Op een twee tal locaties waar boxtraps stonden hebben we cameras geplaatst. In het verleden zijn op deze locaties al lynxen gevangen. Het koste ons in totaal ongeveer 4 uur om 4 cameras op te hangen!

Vrijdag kregen we een stel coördinaten toegestuurd waar we weer een camera mochten ophangen. Na een uur zoeken in het bos was het ons eindelijk gelukt de boxtrap te vinden waar we de cameras mochten ophangen. Dit was ook een veelbelovende locatie gezien de lynxen hier langs moeten lopen. Nu dus in totaal 6 cameras in het veld en nog 84 te gaan!

Zaterdag een dagje rust, lekker dagje niks doen en wat zaken regelen. Janek was gaan vissen en toen hij terug kwam bleek dat de overburen twee elanden geschoten hadden. Deze hingen inmiddels aan het dak van de schuur om gevild te worden. Dus toen even bij de overburen wezen kijken hoe ze deze dieren vakkundig in 45 minuten van helemaal compleet naar een kale kip toe brachten. Verder nog een biertje gedronken met de jagers daar, bleken onze buren te zijn en we krijgen binnenkort een stukje eland van ze! Heel benieuwd hoe dat gaat smaken!

Het is nu inmiddels zondag, vandaag niet veel te doen. Vanmiddag gaan we nog naar 2 locaties kijken rond het meer Øyeren. Morgen een afspraak met een local voor een aantal locaties. Dinsdag komt iemand ons helpen met ophangen van cameras en blijkt ook dat er dan Nationale TV mee gaat! We komen dus op tv!

Verder deze week nog wat afspraken om cameras op te gaan hangen en met een beetje mazzel moeten over 3 weken dus alle cameras wel kunnen hangen. Donderdag en vrijdag gaan we de eerste controleren iig.

Nou dit was het weer voor deze week!

Ik zal binnenkort eens kijken of ik wat meer fotos kan uploaden.

• 31 Oktober 2010 - 12:00

Tanja Vogels:

hmm Eland, jam.
    Vergeet uw haar niet te kammen voordat ge op de tv komt:P

• 31 Oktober 2010 - 12:51

Tariq :

Je hebt het daar maar goed naar je zin maatje! Fantastisch, ik hoop dat de camera's snel hun vruchten afwerpen! Zie uit naar het volgende verslag!

• 31 Oktober 2010 - 21:01

Raldi:

Hey, eland is wel goed te eten, als ik het me goed herinner vond ik rendier wel lekkerder.

Succes met het ophangen van al die camera's!

• 01 November 2010 - 11:15

Jori: